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Titre du blog : Balkanikum
Auteur : Balkanikum
Date de création : 14-08-2008
 
posté le 29-01-2013 à 15:37:49

 Evelyne Pieiller

 

 

 

Povratak fantoma pobune

Les beaux fantômes de la révolte 

 

 

 

Buka oko majanskog “smaka svijeta” za nama je. Pogled u prošlost milenarističkih pokreta pomaže nam da bolje razumijemo koji su društveni ulozi u pozadini obnove na prvi pogled potpuno iracionalnih vjerovanja

Kraj svijeta koji je predviđao majanski kalendar bio je pravi hit. No Zemljani se ipak nisu masovno prepustili panici oko 21.12. 2012. Sudbonosni datum čak je pokrenuo lavinu sarkastičnih dosjetki u Francuskoj: “A vi, što vi radite za kraj svijeta?” ljupko se raspitivala jedna reklama, dok je pariški noćni život s naglašenom drskošću najavljivao F*ck les Mayas – Večer optimista u La Gaîté-Lyrique ili Last Dance u La Villette. To međutim ne umanjuje zanesenost grajom koja se bila digla oko ovog proročanstva. Otkud mu, dovraga, takav odjek?

 

La fin du monde prévue par le calendrier maya a eu un succès fou. Evidemment, il ne semble pas que les Terriens se soient laissés aller massivement à la panique aux alentours du 21.12 ; on peut même remarquer que les dates fatidiques ont suscité en France une certaine verve sarcastique : « Et vous, vous faites quoi pour la fin du monde ? », s’enquérait suavement une publicité, tandis que les nuits parisiennes affichaient une insolence tonique, de F*ck les Mayas - La soirée des optimistes pour la Gaîté-Lyrique à la Last Dance de la Villette. Ce qui n’empêche pas, au contraire, de s’émerveiller devant le retentissement de cette prophétie. Pourquoi diable un tel écho ?

 

 

Teško je, naravno, ne dovesti u vezu opću uznemirenost u zemljama pogođenima “krizom” i pozornost, pa bila ona i podrugljiva, posvećenu predviđanju onoga što se u drugim vremenima uopće ne bi uzimalo u obzir. Sve u svemu, kraj svijeta najavljuje se jednom godišnje… Još od prijelaza u godinu 2000.i, koji je odzvanjao lošim vibracijama, fantastično simboliziranim najavom neizbježnog divovskog buga koji će poremetiti svjetsku informatičku mrežu, počeli smo proučavati proricanja skrivena u prašnjavim magijskim knjigama i uviđati da naša uzdrmana modernost nije imuna na milenarističke strepnje. Tada smo mnogo naučili o Nostradamusu, upravo kao što smo sada učili o pretkolumbovskim civilizacijama.

 

Il est bien sûr difficile de ne pas mettre en relation l’inquiétude généralisée dans les pays saisis par la « crise » et l’attention, même moqueuse, portée à une prédiction qu’en d’autres temps on n’aurait pas pris la peine de considérer. Somme toute, on relève une annonce de fin du monde par an… Lors du passage à l’an 2000 (1), tout irradié de mauvaises vibrations magnifiquement symbolisées par l’annonce d’un inévitable bug géant détraquant le réseau informatique mondial, on a commencé à se familiariser avec les vaticinations encloses dans de vieux grimoires et à rappeler à notre modernité en perte d’assurance qu’elle n’était pas à l’abri des effrois millénaristes. On en apprit beaucoup à ce moment-là sur Nostradamus, tout comme aujourd’hui on s’instruit sur les civilisations précolombiennes.

 

 

Pa ipak, naše znanje o milenarizmu ostaje u najboljem slučaju tanko, a u najgorem vrvi pogreškama. No milenarizam važnošću možda nadilazi sama majanska predviđanja i nije nemoguće da odjek tih predviđanja, podrugljiv naravno, ali postojan, odražava upravo milenarističke predodžbe, iako ih službena povijest ne oklijeva svesti na (hvala bogu) prevladano praznovjerje, poput “velikog straha”, kako se opisivala godina tisućita. Riječ je međutim o iznenađujuće dinamičnoj i zapravo krajnje prevratničkoj predodžbi.

 

En revanche, notre savoir sur le millénarisme reste au mieux fluet, au pire étincelant d’erreurs. Pourtant, ce millénarisme est peut-être bien autrement plus important que les calculs mayas, et il n’est pas impossible que la résonance actuelle desdits calculs, rigolarde, certes, mais insistante, lui soit lointainement apparentée, alors que l’histoire officielle l’a fortement réduit à une superstition, Dieu merci, dépassée : une « grande peur », comme ce fut dit à propos de l’an mil ? Allons, c’est autrement plus surprenant, plus dynamisant, et sacrément bousculant. 

 

 

“Milenariste određuje spoznaja da svijet kakav jeste može – i čak sigurno hoće – jednoga dana skončati, kako bi potom bio sasvim iznova izgrađen.”ii Milenarizam se rađa u vjeri. Blizak temi apokalipse, počiva (prema njegovoj kršćanskoj interpretaciji, jer judaizam i islam imaju vlastite varijante) na vjerovanju u dolazak kraljevstva Božjeg na Zemlju i tisuću godina mira koje će uslijediti, takozvani Milenijum.

 

« Ce qui fait les millénaristes, c’est la notion que le monde tel qu’il est peut avoir – et même aura – une fin, un jour, pour être entièrement reconstruit ensuite (2). » Le millénarisme naît dans la foi. Lié au thème de l’apocalypse, il repose, selon son interprétation chrétienne (car le judaïsme et l’islam en ont leurs propres déclinaisons), sur la croyance en l’avènement du royaume de Dieu sur Terre, pour mille ans de paix : le millenium.

 

 

Ovo vjerovanje preživjet će u “sektama” od srednjeg vijeka pa sve do danas i nadahnuti značajne društvene pokrete. Jer u ime vrijednosti samog evanđelja, nada u “potpunu i radikalnu promjenu”, da citiramo povjesničara Erica Hobsbawma, nije se uvijek zadovoljavala pasivnim iščekivanjem, nego je nastojala konkretizirati, ozbiljiti te vrijednosti: uspostaviti već ovdje na zemlji kraljevstvo pravde i jednakosti među ljudima, kakvo zaziva prvobitno kršćanstvo.

 

Cette croyance va vivre dans les sectes du Moyen Age jusqu’à aujourd’hui, et inspirer des mouvements sociaux remarquables. Car, au nom des valeurs mêmes de l’Evangile, cette espérance d’un « changement complet et radical », pour citer l’historien Eric Hobsbawm, ne se contentait pas toujours d’une attente passive, mais cherchait à se concrétiser, à faire advenir ces valeurs, à établir ici-bas le royaume de la justice et de l’égalité entre les hommes appelé par le christianisme primitif.

 

 

Daleko je to od uobičajenih slika prosvijetljenih, srednjovjekovnih probuđenika, zapaljenih, zaluđenih svih vrsta, kakve se obično povezuje s milenarizmom. Radi se ponajprije o revolucionarnom romantizmu. U 16. stoljeću, u vrijeme humanizma i renesanse, javlja se milenaristički pokret koji će, prema Friedrichu Engelsu, pokrenuti “najveću narodnu pobunu od Spartaka do Francuske revolucije”iii: “Njemački seljački rat”, također poznat pod čuvenim imenom “Pobuna običnih ljudi” (1524 – 1525).

 

On est loin des illuminés, des allumés en tout genre, mais toujours de style moyenâgeux, qu’on voudrait associer aujourd’hui au millénarisme. Il s’agit bien davantage de romantisme révolutionnaire. Ainsi, c’est au XVIe siècle, temps de l’humanisme et de la Renaissance, que surgit un mouvement millénariste initiateur de « la plus grande révolte populaire entre Spartacus et la Révolution française (3) » selon Friedrich Engels : la guerre des Paysans allemands, également connue sous le nom remarquable de « révolte de l’homme ordinaire » (1524-1526).

 

 

Kako bismo shvatili koliko su prodorni i jedinstveni ti pokreti bili, važno je ponovno uspostaviti tadašnji mentalni okvir. Doba je obilježeno fantastičnim preobražajima, vidljivim znakovima da svijet nije dovršen, da je bogat sve do tada nezamislivim mogućnostima, da postojeći poredak nije prirodno nepromjenjiv. Moguće ga je dakle uzdrmati. Krajem 15. stoljeća upravo je otkriven Novi svijet, a 1521. redovnik Martin Luther, koji je napao papinski autoritet, ekskomuniciran je. Veliki preokret. Horizonti su se pomaknuli. Odjednom je postalo moguće biti kršćaninom na drukčiji način nego što su prethodna stoljeća to nalagala.

 

Pour en apprécier la fulgurance et la singularité, il importe d’en restituer le cadre mental. L’époque est marquée par de fantastiques transformations, signes ostensibles que le monde n’est pas achevé, qu’il est riche de possibilités jusqu’alors inimaginables, que l’ordre en place n’a rien d’immuable par nature. Qu’il peut donc être bouleversé. A la fin du XVe siècle est découvert précisément un « Nouveau Monde » et, en 1521, le moine Martin Luther, qui attaque l’autorité papale, est excommunié. Grand basculement. Les horizons ont reculé. On peut être chrétien autrement que les siècles précédents l’exigeaient.

 

 

Javljaju se težnje koje postavljaju pitanje o budućnosti koju treba izumiti – i o sadašnjosti koju osporavaju. Englez Thomas More piše Utopiju 1516. Don Quijote je objavljen između 1605. i 1615. Reformacija potiče samostalno čitanje svetih tekstova (Luther na njemački prevodi Novi zavjet), a time, činilo se mnogima, i nepoštivanje uspostavljenog poretka ukoliko on nije pravedan. U tom novom okviru misli, u invenciji različitog imaginarija, počinje još jedna seljačka buna. No ova pobuna protiv gospodara, svećenstva i zemljoposjednika radikalizira se, ozbiljno i doslovno shvaćajući nadu koju propovijeda evanđelje. Od obala jezera Constance do juga Njemačke, Švicarske, Lorene, Alzasa, ustaju rudari, seljaci, mali obrtnici. Njihov pokret artikulira, raspiruje i simbolizira učitelj teologije Thomas Münzer (1490. – 1525.), koji mu staje na čelo. Nemiri imaju, naravno, ekonomske i socijalne uzroke, ali Münzerove riječi i djela imaju dovoljno utjecaja da ih usmjere prema “religioznoj revolucionarnost”: “Dokle ćete spavati? (…) Bog će se uskoro objaviti, morate se dignuti.”

 

Les rêves qui surgissent interrogent l’avenir à inventer le présent à contester. L’Anglais Thomas More écrit L’Utopie en 1516. Don Quichotte de la Manche est publié entre 1605 et 1615. La Réforme engage à lire soi-même les textes sacrés – Luther traduit en allemand le Nouveau Testament – et semble inciter à ne pas respecter l’ordre établi s’il n’est pas juste. C’est dans ce nouveau cadre de pensée, dans cette invention d’un imaginaire différent, qu’une jacquerie de plus commence. Mais cette révolte-là contre les seigneurs, le clergé, les possédants se radicalise en prenant au sérieux l’espérance évangélique. Du sud de l’Allemagne jusqu’en Suisse, en Lorraine et en Alsace se soulèvent des ouvriers des mines, des paysans, des petits artisans. Leur mouvement est articulé, enflammé, et symbolisé par le maître en théologie Thomas Münzer (1490-1525) , qui en prend la tête. Les troubles ont bien sûr des raisons économiques et sociales, mais la parole et l’action de Münzer gagne assez d’écho pour les orienter vers un « révolutionnarisme religieux » : « Jusques à quand dormirez-vous encore ? (…) Dieu ne peut pas tarder davantage à se révéler, vous devez vous dresser ».

 

 

Prema Münzeru, Bog će ispljunuti mlake. Važno je vratiti se radikalnosti kršćanskog zakona, što podrazumijeva i nasilni ustanak. To nas tjera na promišljanja o artikulaciji političkog i religioznog u danim okolnostima. Njihov je manifest zapanjujući: demokratski izbor svećenika, jednaka prava za sve, kraj plemićkih privilegija… Taj milenarizam, čiju nam entuzijastičnu interpretacijuiv, nakon Engelsa, nudi i filozof Ernst Bloch, pokreće hrabra namjera da se ispuni “objavljeni” ideal, radosnu vijest koja nema nikakvog temelja u stvarnosti u kojoj postoji samo strah, strah od moćnika, strah od mišljenja.

 

Pour Münzer, Dieu vomit les tièdes. Il importe de revenir à la radicalité de la loi chrétienne, y compris par la violence insurrectionnelle. De quoi réfléchir à l’articulation du politique et du religieux, dans certaines circonstances. Leur manifeste est surprenant : élection des pasteurs, droit égal pour tous, fin des privilèges de la noblesse… Ce millénarisme-là, dont, après Engels, l’historien Ernst Bloch donne une lecture enthousiasmante (4), est animé par le courage de faire advenir un idéal « annoncé », une bonne parole dont rien ne justifie – sinon la peur, la peur du puissant, la peur de penser – qu’elle demeure vide de réalité concrète.

 

 

No možda još više zadivljuje činjenica da – iako su pobunjenici pobijeđeni i pobijeni, a sam Münzer mučen i pogubljen – milenaristička nada nije sasvim ugašena. Tvrdoglavi san o pravdi i temeljnoj jednakosti pojavit će se tokom povijesti iznova, u nekoliko navrata. U teokratskoj republici anabaptista u Münsteruv, koja promiče dijeljenje svih dobara (1535.), ili u Engleskoj za vrijeme građanskog rata (1642. – 1648.), kada se levellers (leveleri ili uravnjivači) bore za ukidanje povlastica i za pravo glasa, na osnovu prirodnih prava čovjeka, prema kojima se svi ljudi rađaju slobodni i jednaki… I oni su poraženi, ali njihova stremljenja i nadahnuće nastavit će se širiti, baš kao i anabaptistička, po cijeloj Europi.

 

Mais il y a peut-être plus remarquable encore : car si les insurgés sont vaincus et exterminés, si Münzer est torturé et exécuté, l’espérance millénariste n’est pas pour autant neutralisée. Ce rêve obstiné de justice, d’égalité fondamentale va resurgir à plusieurs reprises. Dans la république théocratique des anabaptistes de Münster (5), qui prône la mise en commun de tous les biens (1534-1535), ou encore chez les Anglais pendant la guerre civile (1642-1649), avec les Levellers (Niveleurs) qui se battent pour l’abolition des privilèges et le droit de vote, au nom des droits naturels des hommes, nés tous libres et égaux… Eux aussi seront écrasés. Mais leurs aspirations, leurs inspirations, continueront à se diffuser, tout comme celles des anabaptistes dans toute l’Europe.

 

 

Uostalom, na prvu bi se pomislilo da će Europa htjeti odati počast ovim revolucionarima kao herojskim pretečama borbi što su se vodile kako bismo dospjeli do naših “demokracija”, toliko privrženih “jednakosti”. To međutim nije slučaj. Dok Vijeće Europe podupire, još od svojeg nastanka 1949. godine, programe namijenjene konsolidaciji “europskog kulturnog identiteta” i ustrajnim ponavljanjem utvrđuje važnost podrške “boljoj informiranosti o povijesti i europskoj kulturi s ciljem promoviranja europske svijesti”vi, ništa u brojnim “ujediniteljskim” programima ne daje nazrijeti ni najmanju aluziju na ove pokrete. Europa radije slavi putešestvije svetog Jakova od Compostelle (on ima čast biti prvi koji je poduzeo europsko “kulturno putovanje”) i dražesnog Wolfganga Amadeusa Mozarta.

 

On penserait d’ailleurs spontanément que l’Europe aurait à cœur de saluer dans ces révolutionnaires des précurseurs héroïques des combats menés pour parvenir à nos démocraties si attachées à l’égalité. Ce n’est pas vraiment le cas. Alors que le Conseil de l’Europe se voit, dès sa création, en 1949, chargé de programmer des destinées à consolider « l’identité culturelle européenne »,  alors qu’est affirmée, avec une constance qui ne craint pas la répétition, l’importance d’encourager «  une meilleur informations sur l’histoire et la culture européenne en vue de promouvoir une conscience européenne (6) », rien, dans les nombreux « programmes fédérateurs » ne laisse transparaître la moindre allusion à ces mouvements. L’Europe préfère célébrer les chemins de Saint-Jacques-de-Compostelle (qui ont l’honneur d’être le premier « itinéraire culturel » européen) et le gracieux Wolfgang Amadeus Mozart.

 

 

Međutim, unatoč velikoj tišini kojom se želi pridonijeti zaboravu ovih pobuna, poduzetih u ime ideala egalitarnostivii, drevni snovi još žive, pa čak i kada se kreću stranputicama New Age imaginarija i brkaju kraj svijeta s krajem jednog svijeta. Jesu li revolucije propale? Nisu. Neće propasti dok god je neugasla nada u drukčiji svijet. Odgonetanje znakova, potraga za drukčijim putevima, utopijama koje treba otkriti – ništa se od toga neće dogoditi preko noći…

 

Pourtant, malgré le grand silence qui a cherché à faire oublier ces insurrections de l’idéal égalitaire (7), le vieux rêve remue encore, quitte à se dévoyer en imagerie New Age et à confondre la fin du monde avec la fin d’un monde. Les révolutions auraient-elles été perdues ? Non, elles ne le seront véritablement que si s’efface l’espérance ardente d’un monde différent. A déchiffrer les signes quêtes d’autres chemins, utopies qui se cherchent, ce n’est peut-être pas pour demain…

 

 

 

 

i Ignacio Ramonet: Les peurs de l’an 2000, Le Monde diplomatique, prosinac 2000.

ii Eric Hobsbawm, Les Primitifs de la révolte dans l’Europe moderne, neobjavljeni predgovor autora, Pluriel, Pariz, 2012.

iii Friedrich Engels, Njemački seljački rat, Naprijed, Zagreb, 1973.

iv Ernst Bloch, Thomas Münzer kao teolog revolucije.

v Cf. Marguerite Yourcenar, L’Œuvre au noir, Gallimard, Folio, Pariz, 1976; Friedrich Dürrenmatt, Les Anabaptistes, L’Age d’Homme, Lausanne, 1994; Dieter Forte, Martin Luther et Thomas Münzer ou les débuts de la comptabilité, L’Arche, Pariz, 1973; Luther Blissett, LŒil de Carafa, Seuil, Pariz, 2001; La Compagnie Jolie Môme, Faust et l’homme ordinaire.

vi Svečana izjava Europskog vijeća o Europskoj uniji, iz Stuttgarta 19. lipnja 1983.

vii Ipak, Njemačka Demokratska Republika (DDR) proglasila je Münzera jednim od svojih heroja.

 

 

 

(1)   (1) Lire Ignaciot Ramonet « Les peurs de l’an 2000 », Le Monde diplomatique, décembre 2000.

(2)   (2) Eric Hobsbawm, Les Primitifs de la révolte dans l’Europe moderne, préface inédite de l’auteur, Pluriel, Paris, 2012.

(3)   (3) Friedrich Engels, La Guerre des paysans en Allemagne, Editions sociales, Paris, 1974.

(4)   (4) Ernst Bloch, Thomas Münzer, théologien de la révolution, Les Prairies ordinaires, Paris, 2012.

(5)   (5) Cf Marguerite Yourcenar, L’Oeuvre au noir, Gallimard, coll. « Folio », Paris, 1976 ; Friedrich Dürrenmatt, Les Anabaptistes, L’Age d’homme, Lausanne, 1994 ; Dieter Forte, Martin Luther et Thomas Münzer ou les débuts de la comptabilité, L’Arche, Paris, 1973 ; Luther Blissett, L’Oeil de Carafa, Seuil, Paris, 2001 ; Compagnie Jolie Môme, Faust et l’homme ordinaire.

(6)   (6) Déclaration solennelle du Conseil européen de Stuttgart sur l’Union européenne, 19 juin 1983.

(7)   (7) En revanche, la République démocratique allemande (RDA) avait consacré Münzer comme l’un de ses héros.

 

 

S francuskog prevela: Milena Ostojić

Izvor :http://lemondediplomatique.hr/evelyne-pieiller-povratak-fantoma-pobune/